ČÍTAČKY – PÍSAČKY

Písačky o prečítanom

Krimi pre náročných

Kedysi, keď som ešte stál za pultom kníhkupectva Pod vŕškom, som si všimol knižku poľského autora Marka Krajewského Koniec sveta v Breslau. Priznám sa, nevenoval som jej väčšiu pozornosť. Netušil som, že ju o pár rokov dostanem k narodeninám – a k tomu v originále!
Nuž áno, poľština sa stala mojim štvrtým literárnym jazykom a cítim sa v nej veľmi dobre. Krajewski to však nijako neuľahčuje. Vyštudovaný klasický jazykár sa so slovíčkami hrá, poctivo si medzi nimi preberá a výsledok je lahodný. No, lahodný, ako sa to vezme. Príbehy, do ktorých som sa v posledných týždňoch ponáral, sú skôr horké ako mliečne. Jeho hrdina, Eberhard Mock, je síce policajt, ale sleduje skôr vlastné pohnútky ako literu zákona. Nie je ani trochu podobný policajtovi bez bázne a hany v štýle McBainovho Steva Carellu. Je plnokrvný, mnohofarebný, emocionálny, hýriaci neresťami i kvalitami – oboch má nadostač. Krajewski nám ho predstavuje v rôznych fázach kariéry i života. Spolu s ním nám ukazuje mesto Wrocław v medzivojnovom období, keď sa ešte volalo Breslau, keď sa v ňom miešali Nemci, Poliaci a Židia. Farbisto popisuje situáciu v silnejúcej hitlerovskej ére, zmätok po prvej svetovej vojne, v neskorších knihách tiež vojnu a jej dôsledky.
V takýchto situáciách nie je nič jednoduché. Policajt, neskôr komisár Mock rieši najťažšie kauzy, masové vraždy, vyčíňanie okultistov, pričom často využíva svoje klasické vzdelanie. V chvíľach najväčšieho rozčúlenia si v duchu opakuje verše Lukrécia. Topí sa vo vlastných problémoch, v alkohole, užíva si dobré jedlo a krásne dievčatá z vyhlásených domov. Popri tom však tie ťažké prípady skutočne a efektívne vyrieši, hoci jeho metódy sú väčšinou za hranicou práva.
Štyri knihy Marka Krajewského vyšli aj v slovenčine. Ak Vás zaujíma málo priamočiary, o to však zaujímavejší príbeh, okorenený nestálou históriou dvadsiateho storočia a neštandardným vyšetrovateľom z mäsa a kostí, vrelo odporúčam. Ja sa o pár dní vrhnem na jeho štvrtú knižku, a už sa neviem dočkať 🙂

Single Post Navigation

Pridaj komentár

Zero-Waste Chef

Less waste, more creativity, tastier food